‘Het geeft me een goed gevoel om er altijd voor onze bewoners te zijn’

Kars - complexbeheerder: ‘Toen ik hier startte, viel de vertrouwde sfeer mij op. Iedereen staat voor elkaar klaar en je mag alles vragen.’
Je werkt als complexbeheerder in de Haagse wijk Morgenstond. Hoe zien jouw dagen eruit?
‘Ik ben altijd in de wijk te vinden: in onze complexen, op straat of in het wijkkantoor. Als bewoners een probleem hebben, zoals geluidsoverlast, ben ik hun aanspreekpunt. Ze kunnen een afspraak maken of stappen op mij af als ze mij zien lopen. Dan zoek ik uit wat er aan de hand is en ga ik aan de slag om het op te lossen. Soms kan ik dat zelf, soms schakel ik de bewonersconsulent of sociaal complexbeheerder in. Zo zorg ik ervoor dat de huurders prettig kunnen wonen.’
Wat vind je leuk aan je baan?
‘De diversiteit aan mensen in mijn wijk! Elke bewoner vraagt om een andere aanpak en daarvoor heb je flink wat mensenkennis en communicatieskills nodig. Soms bied ik een luisterend oor, zodat mensen merken dat ze op me kunnen rekenen. Het geeft me een goed gevoel om er op deze manier voor ze te zijn: af en toe ben ik net een vertrouwenspersoon.’
Nu willen we natuurlijk een voorbeeld horen
‘Een tijd geleden ging ik langs bij een bewoner die extreme geluidsoverlast had van de bovenburen. Ik wil altijd beide partijen spreken, dus ik klopte ook een verdieping hoger aan. Wat bleek: deze huurders hadden geen geld voor een ondervloer. Dan klinkt elke stap natuurlijk harder dan normaal. Eigenlijk is het de bedoeling dat ze die zelf plaatsen, maar ik heb toen geregeld dat er een ondervloer voor hen werd gelegd. Dat kon ik betalen met mijn persoonlijke budget. Inmiddels kunnen de buren weer goed met elkaar overweg.’
Krijg je dit persoonlijke budget van Staedion?
‘Ja. We gebruiken dat om bijvoorbeeld een kerstboom in een hal neer te zetten, een prullenbak voor een complex aan te schaffen of een bloemetje te kopen voor iemand die het moeilijk heeft. Het is vooral bedoeld om de leefbaarheid voor onze bewoners te vergroten. Veel mensen in mijn wijk hebben het niet zo breed. Met zo’n klein gebaar kun je veel voor ze betekenen.’
Je ziet je collega’s niet de hele dag, omdat je het grootste deel van je tijd bij woningen langsgaat. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie toch een goede band hebben?
‘We hebben onderling veel contact, vooral collega’s die in dezelfde wijk werken spreken elkaar vaak. Meteen toen ik hier startte, viel de vertrouwde sfeer mij op. Iedereen staat voor elkaar klaar en je mag alles vragen. En als je feedback krijgt, is die goed onderbouwd, zodat je er echt iets aan hebt. Door deze fijne werkomgeving gaan we allemaal leuk met elkaar om. Een grapje kan altijd. Dat vind ik heel belangrijk!’