Mijn Staedion

Terug

Ik heb kortsluiting of een stroomstoring in mijn woning. Wat moet ik doen?

Het is handig om te weten of u de enige bent in de straat of het woongebouw die geen stroom heeft. Als de hele straat geen stroom heeft dan kunt u contact opnemen met uw netbeheerder. De website gasenstroomstoringen.nl informeert u over stroomstoringen in uw buurt en brengt u in contact met uw netbeheerder. U kunt ook contact opnemen met het ‘Nationaal storingsnummer gas en stroom’ via 0800 - 9009.
 
Bent u de enige zonder stroom?
Het kan zijn dat u kortsluiting heeft in een van uw apparaten. Om de oorzaak van de kortsluiting te vinden, adviseren wij u om eerst zelf de stekkertest uit te voeren. Zo kunt u voorkomen dat u onverwacht toch kosten moet betalen voor het langskomen van onze monteur.
 
Zo werkt de stekkertest:

  1. Schakel alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast uit of verwijder de zekeringen van de groepen.

  2. Haal in het hele huis alle stekkers uit de stopcontacten (ook die waar u moeilijk bij kunt) en zet de lampen uit. Vergeet de tuin en de berging niet.

  3. Schakel de groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast opnieuw in.

  4. Doe één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet hierbij de apparaten ook één voor één aan en wacht tot deze aanslaan. Vergeet daarbij niet om de lampen aan te zetten.

  5. Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of als u een apparaat aanzet? Dan veroorzaakt dit apparaat waarschijnlijk de storing. U moet dit apparaat zelf repareren of vervangen.

  6. Geeft geen enkel apparaat een probleem? Is er ook geen sprake van overbelasting (dat gebeurt wanneer u teveel apparaten tegelijk op één stroomgroep heeft aanstaan) en valt de stroom toch uit? Dan is er waarschijnlijk iets met de installatie aan de hand. Meld uw reparatie via 088 - 24 23 000 (kies 1). 

Let op: Als onze monteur concludeert dat de storing wordt veroorzaakt door één van uw apparaten dan zijn de kosten voor u.