Vragen over uw financiën? De Helpdesk Geldzaken helpt u graag!

23 augustus 2018

Wat als het niet meer lukt om iedere maand de huur van uw woning te betalen? Geldzorgen geven stress. Gelukkig hoeft u het niet alleen op te lossen. Staedion sprak met Eric Hoekstra, projectleider bij de Helpdesk Geldzaken van de gemeente Den Haag. Een initiatief dat bewoners helpt bij vragen over geld.

Op de vraag wat de Helpdesk Geldzaken doet voor bewoners is Eric Hoekstra duidelijk: “Mensen kunnen voor alle vragen die zij over geldzaken hebben bij ons terecht, bijvoorbeeld als zij iedere maand geld tekort komen, schulden maken of willen weten of ze recht hebben op toeslagen. We gaan gelijk aan de slag voor ze en zoeken naar oplossingen.”
 

Overzicht

Eerst wordt er een budgetscan van het inkomsten- en uitgavenpatroon van klanten gemaakt. Op basis van die gegevens wordt er ingezoomd op het probleem.

“Vaak hebben mensen geen overzicht van wat er aan geld binnenkomt en er uitgaat. Ze ontvangen niet altijd waar ze recht op hebben en lopen zo inkomen mis. Ze komen bij ons langs en vertellen over hun situatie, stellen vragen en nemen soms ook administratie mee. Uit al die informatie zoeken we dan uit waar de pijnpunten precies liggen. Heeft iemand bijvoorbeeld drie onnodige mobiele abonnementen, is de energierekening hoog in verhouding met het gemiddelde of heeft iemand een allrisk verzekering terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is? Wij geven inzicht in hun financiële situatie en geven tips hoe ze kunnen besparen op bepaalde uitgaven.”
 

Hulp bij huurachterstanden

De Helpdesk Geldzaken biedt ook hulp bij huurachterstanden. De redenen dat bewoners een huurachterstand oplopen zijn heel divers. Vaak komt het erop neer dat er geld aan andere dingen wordt uitgeven in plaats het geld te reserveren voor de betaling van de huur. Ook komt het voor dat mensen een te hoge huur hebben in verhouding met hun inkomsten en dus recht hebben op huurtoeslag.

“We hebben hier een klant gehad die een hoge huurachterstand had. Om huisuitzetting te voorkomen, hebben wij alle betrokken partijen aan elkaar gekoppeld om een oplossing te zoeken. Uiteindelijk is er een betalingsregeling afgesproken en kon de bewoner zijn huis behouden.”
 

Laagdrempelig

De Helpdesk is actief in het stadsdeel Laak en gaat nu ook uitbreiden naar het stadsdeel Escamp. Naast begeleiding bij financiële problemen of het geven van bespaartips, vinden op de locaties ook voorlichtingsbijeenkomsten plaats over onderwerpen als de Algemene Ouderdomswet (AOW) en pensioenopbouw. “Wij willen voor bewoners zo laagdrempelig mogelijk zijn en onze locaties zijn voor iedereen toegankelijk.”
 

Heeft u vragen over geldzaken?

De Helpdesk Geldzaken van de gemeente Den Haag helpt u graag. Kijk op www.helpdeskgeldzaken.nl voor de locaties en het maken van een afspraak. Of bel 070 - 353 61 88.