Mijn Staedion

Woning zoeken

Hieronder een overzicht van de veelgestelde vragen in de categorie 'Woning zoeken':


  • Aanvragen verhuurdersverklaring

    Een verhuurderverklaring is een verklaring waarin onder meer staat hoe uw woon- en betalingsgedrag was de afgelopen twee jaar. Als u gaat verhuizen, dan kan uw nieuwe verhuurder u vragen om een verhuurdersverklaring. U vraagt deze aan door contact met ons op te nemen. Bel 088 - 24 23 000 (kies 2)
     
    Let op: Bent u huurder bij ons en gaat u verhuizen naar een andere woning van ons? Dan heeft u geen verhuurderverklaring nodig.

  • Hoe ziet mijn huurcontract eruit en wat zijn de voorwaarden?

    Bij een huurcontract horen ook algemene huurvoorwaarden. Hierin leest u wat de afspraken zijn tussen u als huurder en ons als verhuurder. In de algemene huurvoorwaarden moeten wij juridische termen gebruiken. Dit is niet altijd voor iedereen duidelijk. Deze handleiding helpt u bij het lezen van de algemene huurvoorwaarden.

    De huidige algemene huurvoorwaarden zijn van 1 oktober 2016. Naast de Engelse versie van de huurvoorwaarden voor de woning, zijn er ook:

  • Ik ben op zoek naar een andere woning

    Bent u op zoek naar een andere woning omdat bijvoorbeeld uw gezinssamenstelling is veranderd? Of omdat uw inkomen is gewijzigd? Staedion biedt verschillende woningen en appartementen aan. Bekijk ons huidige aanbod.

    Bekijk ons aanbod

  • Ik wil woningruil aanvragen. Hoe kan ik dat doen?

    Wordt uw woning te groot of juist te klein? Kent u iemand die graag naar een grotere of een kleinere woning wil? Dan kan woningruil handig zijn. Voordat u een aanvraag doet, is het belangrijk om eerst de andere woning van binnen te bekijken. Zo weet u of deze woning passend voor u is. Dat geldt ook voor de ruil-kandidaat. Zijn de woningen voor u beiden passend, dan dient u een aanvraag in bij de eigenaar van de woning. Dat kan Staedion zijn, een andere wooncorporatie of een particuliere verhuurder.
    Als de woning van Staedion is, dan behandelen wij de aanvraag. Wij bekijken of de verhouding tussen het aantal kamers en het aantal personen dat in het huis gaat wonen passend is. Ook beoordelen we de verhouding tussen huur en inkomen. Houd er rekening mee dat de huurprijs wijzigt bij nieuwe verhuur.

    Zijn de gegevens compleet en is het huishouden passend, dan volgt een afspraak voor een inspectie van de woning. Tijdens deze inspectie bekijken we of de ruil-kandidaat akkoord gaat met eventuele aangebrachte veranderingen in de woning.
    Geven beide verhuurders toestemming, dan wordt een nieuwe huurovereenkomst getekend. Pas nadat beide huurovereenkomsten zijn getekend kunt u van woning ruilen.

    Print het aanvraagformulier ‘Woningruil’ en vul deze in. Het formulier kunt u inscannen en mailen naar info@staedion.nl. Opsturen mag ook: Staedion, postbus 40406, 2504 LK DEN HAAG. Op die manier verwerken wij al uw gegevens en dat zorgt voor een vlotte afhandeling.

    Let op! Vanwege de coronacrisis heeft het verhuren van onze woningen tijdelijk stil gelegen. Op dit moment worden de bezichtigingen volgens de richtlijnen van het RIVM en strikte protocollen uitgevoerd. Daardoor gaat het proces langzamer dan normaal en hebben we een achterstand. We doen op dit moment ons uiterste best om deze achterstand zo snel mogelijk in te halen. Daarom worden de woningruil aanvragen op dit moment geregistreerd en op een later moment behandeld.
     
     

    Aanvraagformulier ‘Woningruil’

     

  • Ik wil een urgentie aanvragen. Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?

    De gemeente bepaalt aan welke voorwaarden u moet voldoen om een urgentieverklaring te krijgen. U leest meer over deze voorwaarden op de site van de gemeente Den Haag.

    Heeft u al een urgentie?

    Dan krijgt u voorrang op een woningzoekende die geen urgentie heeft. De einddatum van de urgentie bepaalt op welke plaats u eindigt. Woningzoekenden waarvan de einddatum van de urgentie eerder valt dan die van u, gaan voor. U eindigt dus niet automatisch als eerste.

    Via www.woonnet-haaglanden.nl reageert u op een woning. Let op de volgende zaken:
     

    • Maak gebruik van de optie ‘Zoeken met voorrang’. U ziet dan alleen woningen die passen bij uw urgentie.
    • De einddatum van uw urgentie. Is er in de zoekperiode geen aanbod geweest dat bij uw zoekprofiel past, dan kan de urgentie eventueel via de gemeente worden verlengd.
    • Reageer alleen op woningtypen waar uw urgentie voor geldt.
    • Reageer alleen op woningen die passend zijn voor uw huishouden en uw inkomen.
    • De urgentie is geldig in de regio Haaglanden, zoek in de hele regio.
    • Wanneer u onvoldoende reageert (minder dan twee keer per week) of wanneer u woningen weigert die binnen uw zoekprofiel passen, wordt uw urgentie niet verlengd.