Bewonersverhaal

Catharinaland vernieuwd: “Ik stond te huilen, zo mooi vond ik het”

Catharinaland

Op woensdag 9 september was er een feestje aan Catharinaland, want na renovatie en groot onderhoud werden 144 woningen officieel opgeleverd. Frieda Willemstein en Kirsten Nutbey zijn ontzettend blij met hun sprankelend vernieuwde huis. “Dat heeft Staedion netjes aangepakt!”

Was het een geslaagd feestje?

Kirsten: “Ja, zeker. Het was gezellig, maar ook nuttig. De directeur en de directeur onderhoud waren er en ook degene die gaat over de schoonmaak, en we hebben veel kunnen vragen en overleggen. Nu de balkons en ramen vernieuwd zijn, willen we het graag netjes houden. We hebben bijvoorbeeld besproken of de glazenwasser straks misschien in de service kan komen. Niet iedereen kan dat zelf betalen.”
 
Frieda: “Het was leuk georganiseerd. Je kon lekker koffie drinken en een patatje halen. Het was niet zo druk, maar wel gezellig. Ik had de verkeerde tijd in mijn hoofd, maar Willem, de projectleider, belde even aan om te vragen waar ik bleef. Gelukkig heb ik er toch nog wat van mee kunnen maken.” 

Wat is er allemaal veranderd in huis?

Frieda: “We hebben dubbel glas gekregen en alle balkons zijn vernieuwd. Ik heb ook een nieuwe keuken en badkamer. In de 39 jaar dat ik hier woon, was er weinig aan gedaan, dus het was echt nodig. Dubbel glas vind ik het belangrijkst. In de winter was het koud, en als de wind op het erkerraam stond, ging de vitrage heen en weer. Nu zet ik ’s ochtends de verwarming aan en hoef ik er de hele dag niet meer aan te komen. Heerlijk.”
 
Kirsten: “Ik vind het heel goed, die nieuwe ramen. Dat scheelt veel energie. Straks in oktober worden de zonnepanelen aangesloten. Daar ben ik een groot voorstander van. Het is goedkoper, maar nog belangrijker is dat ik voor mijn kleinkinderen een normale wereld wil achterlaten. Het klimaat gaat me aan het hart. Ik heb ook een energiezuinige wasmachine en ik kook op inductie. Verwarming met een warmtepomp zou ik ook graag willen, maar dat kan alleen voor het hele blok. Misschien komt dat ooit nog.”

Is het werk goed verlopen?

Kirsten: “Uitstekend. We zijn goed voorgelicht over wat er ging gebeuren. In het begin gingen er de wildste geruchten, maar dat bleek allemaal onzin te zijn. Mijn man en ik hebben weinig last van de renovatie gehad. We gingen 3,5 week naar een wisselwoning en dat was prima verzorgd allemaal. En het was fijn dat we zelf beslissingen over onze woning konden nemen, zoals de kleuren van de tegels en het aanrecht, want ook de keuken en de badkamer zijn aangepakt. En toen ik vroeg of ze een radiator hoger konden hangen, was dat geen enkel probleem. De service was uitstekend. En dat is nog steeds zo. Ook dankzij de vliegende keep, Willem de Lange. Die mag nooit meer weg bij Staedion!”
 
Frieda: “Ik zag enorm tegen de renovatie op. Slapeloze nachten heb ik ervan gehad. Het hele huis moest op z’n kop… Maar het is meegevallen. Ik kreeg hulp van familie, en Staedion heeft goed geholpen. Ik ben ook blij dat ik voor het huis van alles zelf kon kiezen.”

Hoe bevalt het vernieuwde huis?

Frieda: “Toen het klaar was en ik voor het eerst kwam kijken, moest ik huilen. Ik vond het allemaal zó mooi! Omdat alles toch overhoop moest, heb ik meteen laminaat en nieuwe meubeltjes gekocht. Ik wilde hier niet weg, ik heb hier altijd met mijn man gewoond die overleden is, en heb goede herinneringen aan het huis. En ik ben heel blij met hoe het nu is. Ja, ik ben dik tevreden.”
 
Kirsten: “Ik ook, ik ben er super blij mee!”

Uitgelicht

Mariahoeve en Marlot

Meer over Mariahoeve en Marlot

Wat maakt deze wijk uniek en wat is er allemaal te doen? Lees het op deze pagina.