Door een storing bij KPN zijn wij telefonisch slecht bereikbaar. Bel ons alleen voor spoedgevallen. Heeft u geen spoedmelding, bel ons dan op een andere dag.

Ik ben een nieuwe huurder

Gefeliciteerd met je nieuwe huis. We hopen dat je hier met veel plezier woont. Je moet nog wel een aantal dingen regelen.

Ik krijg een huis van Staedion. Wat moet ik nu doen?


1. Vergeet niet de huur van je oude huis op te zeggen.

2. Geef je verhuizing door aan de gemeente.

Met je nieuwe huurcontract kan je je verhuizing doorgeven aan de gemeente. Je hebt daarvoor ook je paspoort, identiteitskaart of Nederlands vreemdelingendocument nodig. Doe dit binnen 4 weken. Of binnen 5 dagen nadat je bent verhuisd.

3. Bekijk of je huurtoeslag kunt krijgen.

Heb je je nieuwe adres doorgegeven aan de gemeente? Dan kan je huurtoeslag aanvragen.

  • Of je huurtoeslag krijgt, hangt af van de hoogte van je huur, inkomen,  leeftijd en met welke mensen je in het huis gaat wonen.
  • Hier kan je kijken hoe je huurtoeslag aanvraagt.  Je kan huurtoeslag aanvragen op Mijn toeslagen op de website van de Belastingdienst.
  • Krijg je al huurtoeslag voor het huis waarin je nu woont? Geef dan de nieuwe gegevens van je nieuwe huis door aan de Belastingdienst. Dat kan op Mijn toeslagen.

4. Regel zo snel mogelijk je aansluiting voor gas, elektriciteit en water.

  • Je kan zelf een energieleverancier kiezen voor gas en elektriciteit.
  • Meld je je aan bij een energieleverancier? Geef dan ook de meterstanden door van de dag dat je de sleutel kreeg.
  • Heeft je nieuwe huis stadsverwarming? Dan kan je je energieleverancier niet zelf kiezen.
  • Meld je ook aan bij de waterleverancier.
    • Staat je nieuwe huis in de gemeente Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg of Pijnacker-Nootdorp? Dan is Dunea je waterleverancier.
    • Staat je nieuwe huis in de gemeente Delft, het Westland of de wijk Wateringse Veld? Dan is Evides je waterleverancier.

5. Samen prettig wonen.

We vinden het belangrijk dat iedereen prettig kan wonen. Maak daarom kennis met uw buren. En wees vriendelijk tegen elkaar. Zorg ook voor weinig overlast tijdens uw verhuizing en klussen in huis. Maak bijvoorbeeld niet teveel herrie en gooi uw afval in de afvalbak. Zo zorgen we samen dat iedereen prettig kan wonen.

6. Neem een goede woonverzekering.

Als je bij ons een huis huurt, moet je je goed verzekeren. Je neemt een aansprakelijkheidsverzekering. Dat moet van de wet. Ook neem je een woonverzekering voor de spullen in je huis. Bijvoorbeeld je meubels, de vloerbedekking en andere spullen. Verzekeraars noemen zo’n verzekering een inboedelverzekering. Met zo’n verzekering ben je verzekerd tegen schade aan je spullen. Bijvoorbeeld door brand of lekkage.

7. Heb je een auto?

En ga je wonen in een straat met betaald parkeren? Dan kan je bij de gemeente een parkeervergunning kopen. Dan hoef je niet iedere keer te betalen als je parkeert.

8. Wil je klussen in je nieuwe huis?

Je mag klussen in het huis. Maar vaak heb je daar wel toestemming van ons voor nodig. Kijk op staedion.nl/zelfklussen waarvoor je toestemming nodig hebt. En hoe je die toestemming kan krijgen.

Veelgestelde vragen

Is er iets kapot in het huis?

Ben je net verhuisd naar je nieuwe huis? En is er iets kapot? Bel ons dan op 088 - 24 23 000. Doe dit binnen drie maanden na het begin van je huurcontract. Dit valt namelijk onder de garantie. 

Doet de verwarming het niet? Is er glas kapot? Of is er een verstopping?

Doet de verwarming het niet? Is er glas kapot? Of is er een verstopping? Bel ons in de eerste 3 maanden van je huurcontract dan op telefoonnummer 088 - 24 23 000. Na de eerste 3 maanden, als de garantieperiode over is, kun je online een reparatieafspraak inplannen op Mijn Staedion - Mijn reparaties

Kan ik een parkeerplaats of bergruimte huren?

Je kan bij ons een parkeerplek of bergruimte huren. Schrijf je hiervoor in op Staedion.nl/parkeren.

Wanneer komt de huismeester of complexbeheerder langs?

Na ongeveer 8 weken komt de huismeester of complexbeheerder bij je thuis om kennis te maken. De huismeester of complexbeheerder zorgt ervoor dat dat het gebouw schoon, heel en veilig is. Hij vertelt je wat de regels zijn. En controleert of alle huurders zich aan de regels houden. Lees hier wat een complexbeheerder of huismeester nog meer doet.

Ik heb last van mijn buren. Wat kan ik doen?

Heb je last van je buren? Praat dan eerst vriendelijk met elkaar. Meestal kun je het samen oplossen. Kom je er samen niet uit? Dan kunnen wij je helpen. Lees hier wat je eerst zelf moet doen, voordat wij je hierbij kunnen helpen.

Uitgelicht

Tekening van twee pratende mensen onder een parasol

Hulp nodig? Neem contact op!

Heb je vragen of heb je hulp nodig. Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.