Staedion start bouw woningen en winkels Betje Wolffstraat

Foto

Staedion start in de Betje Wolffstraat met de bouw van 72 sociale huur en middenhuur woningen, winkels en een supermarkt met parkeergarage. De twee- en driekamerwoningen zijn bedoeld voor zowel ouderen als starters en kleine gezinnen. Met de bouw draagt Staedion bij aan een winkelgebied in het Haagse Moerwijk, waar het straks prettig wonen en winkelen is.

"Er komen meer woningen terug, dan dat er gesloopt worden," zegt Gijsbert van Herk, bestuursvoorzitter Staedion tevreden. "Het gaat om 50 sociale en om 22 middenhuurwoningen. Met deze verscheidenheid aan betaalbare woningen en winkels krijgt de straat niet alleen een levendige en mooie uitstraling, maar draagt Staedion ook bij aan de leefbaarheid in de wijk. Belangrijk punt blijft wel dat we dit soort ontwikkelingen graag op meer plekken in de stad willen doen."

Meer betaalbare woningen

Wethouder Martijn Balster (Wonen) was ook aanwezig bij de start van de bouw. "In Den Haag is sprake van een enorme woningnood. Met dit project zetten we een mooie stap om meer betaalbare woningen in de stad te bouwen. Moerwijk verdient bovendien een prachtige winkelstraat, waar het fijn verblijven en winkelen is."

Duurzame woningen

Alle woningen in het complex zijn energiezuinig. Dit betekent dat ze goed zijn geïsoleerd, gasloos zijn en zonnepanelen krijgen. Staedion selecteerde ontwikkelaar en bouwer, Van Wijnen Stolwijk B.V., voor de ontwikkeling en bouw van het gebouw. Eentien Architecten maakte het ontwerp.

Wonen met een Plus

14 appartementen vallen onder het concept Wonen met een Plus. Vanwege de gunstige ligging is deze locatie geschikt voor senioren en mensen die minder goed ter been zijn. De woningen zijn zo gemaakt dat de toekomstige bewoners er tot op hoge leeftijd zelfstandig kunnen blijven wonen. De woningen zijn bereikbaar met de lift. Alle ruimten zijn gelijkvloers en zonder drempels uitgevoerd.

Gevarieerd winkelaanbod

Er komt een supermarkt van de Aldi met daaronder een parkeergarage. En er zijn zeven nieuwe gevarieerde winkelruimtes gepland. De winkels op de begane grond van het gebouw krijgen een modernere uitstraling en een breder aanbod, waarin ruimte is voor voorzieningen, zoals een kapper. De ondernemers zijn actief betrokken bij het nieuwe ontwerp.

Levendige en mooie straat

De gemeente Den Haag zorgt voor nieuwe bestrating, groen, bankjes en parkeervoorzieningen. De woningen worden naar verwachting in 2023 opgeleverd.