Mijn Staedion

Terug

Wat moet ik allemaal regelen bij het betrekken van een (nieuwe) woning bij Staedion?

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning. Het is belangrijk dat u op korte termijn een aantal zaken regelt. Hieronder vindt u een handige checklist voor uw nieuwe woning.
 

  1. Vergeet niet de huur van uw huidige woning op tijd op te zeggen
     
  2. Geef uw verhuizing door aan de gemeente
    Binnen 5 werkdagen ontvangt u van ons de huurovereenkomst. Met de huurovereenkomst en een geldig legitimatiebewijs geeft u uw verhuizing door aan de gemeente. Doe dit binnen 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen nadat uw adres verandert.
     
  3. Misschien komt u in aanmerking voor huurtoeslag
    Pas nadat u uw nieuwe adres hebt doorgegeven aan uw gemeente kunt u huurtoeslag aanvragen voor uw nieuwe woning. Of u in aanmerking komt voor huurtoeslag en hoe hoog deze is, hangt af van uw huurprijs, inkomen, leeftijd en samenstelling van uw gezin. Ontvangt u voor uw huidige woning ook huurtoeslag? Geef uw nieuwe gegevens door voor het ontvangen van de juiste toeslag. Huurtoeslag vraagt u aan via ‘Mijn toeslagen’ op de website van de Belastingdienst.
     
  4. Regel zo snel mogelijk de aansluitingen voor gas, licht en water
    Voor gas en licht kunt u zich aanmelden bij een door u gekozen leverancier. Bij het aanmelden geeft u de opgenomen meterstanden (van de dag van de sleuteloverdracht) door.

    Heeft uw nieuwe woning stadsverwarming? Dan is er een vaste energieleverancier en kunt u niet overstappen.

    Voor water meldt u zich aan bij de waterleverancier in uw regio. Ook hier geeft u bij het aanmelden de opgenomen meterstanden (van de dag van de sleuteloverdracht) door. Ligt uw nieuwe woning in de gemeente Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp dan is Dunea uw waterleverancier. Voor de gemeente Delft, het Westland en de wijk Wateringse Veld is dit Evides.
     
  5. Sluit een inboedelverzekering af
    Als u van ons een woning huurt, is het van belang dat u zich goed verzekerd. Dit noemen wij goed huurderschap. Naast de verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, is het ook belangrijk om zelf een goede inboedelverzekering af te sluiten. Zo bent u altijd verzekerd voor onverwachte kosten, mocht er schade aan de inboedel in uw woning ontstaan. Zoals uw meubels, vloer of andere spullen. Ook als de schade is ontstaan door een (technisch) probleem in uw woning zoals een lekkage of brand, wordt de schade vergoed vanuit de inboedelverzekering.
     
  6. Heeft u een auto en gaat u wonen in een gebied waar het betaald parkeren is?
    Vraag dan via de website van uw gemeente een parkeervergunning aan voor bewoners.
     
  7. Wilt u laminaat leggen? Of andere klussen doen in uw nieuwe woning?
    Soms kunt u direct aan de slag. In andere gevallen heeft u eerst toestemming nodig. Wij adviseren  waar nodig en denken graag met u mee. Kijk voor meer informatie op:
    Staedion.nl/zelfklussen.


Veelgestelde vragen bij het betrekken van een (nieuwe) woning bij Staedion

Is er technisch iets niet in orde in uw woning?

De eerste maand na ingang van uw huurovereenkomst (garantieperiode) moet u direct contact opnemen met de aannemer. Deze aannemer heeft in opdracht van Staedion uw woning nagekeken en technisch in orde gemaakt. Het garantiekaartje ‘Welkom in uw nieuwe woning’ met de contactgegevens vindt u in uw woning.
 
Heeft u een probleem met uw centrale verwarming, het glas in uw woning of een verstopping? Neem
hiervoor direct contact op met Staedion via telefoonnummer 088 - 24 23 000 (kies 1). Is er na de garantieperiode van een maand iets niet in orde in uw woning of u wilt een reparatie melden of reparatieafspraak inplannen? Doe dit online via ‘Mijn Staedion - Mijn reparaties’ of bel 088 - 24 23 000 (kies 1)

Wat is Mijn Staedion?

Mijn Staedion is een beveiligde online omgeving waar uw persoonlijke gegevens staan en u zaken digitaal zelf regelt. Regelmatig voegen wij nieuwe mogelijkheden toe. Via mijnstaedion.nl kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week, online eenvoudig en snel een aantal zaken regelen en uw persoonlijke gegevens inzien. Wel zo handig! U kunt hier:

  • Een afspraak voor een reparatie maken.  
  • Het regelen van uw geldzaken zoals uw huur betalen via iDEAL of uw bankrekeningnummer, betaalwijze of datum van automatische incasso wijzigen. 
  • Direct uw betalingen en ontvangsten bekijken.  
  • Uw maandelijkse huur en servicekosten zien in de huursamenstelling.   
  • Het wijzigen van uw telefoonnummer of e-mailadres.   
  • Aangeven hoe u brieven (digitaal of per post) van Staedion wilt ontvangen. 
  • Een serviceabonnement afsluiten.  
  • Uw huur opzeggen.  

Zonder inlog is het ook mogelijk een verhuurdersverklaring aan te vragen en een (over)lastmelding te doen.

Om online uw zaken te regelen, heeft u een account nodig. U krijgt een account of u maakt het account zelf aan via mijnstaedion.nl.

Wat is een serviceabonnement?

Als u een serviceabonnement heeft, voert een vakman van Staedion kleine (vaak gratis) reparaties uit in uw woning. Hiermee neemt Staedion een deel van uw onderhoudszorg uit handen. Dit geldt ook voor reparaties die in de toekomst nodig zijn. Elke 18 maanden controleren wij of bepaalde reparaties in uw woning nodig zijn. Die verhelpen wij dan direct of op afspraak. Met een serviceabonnement weet u waar u aan toe bent. En u voorkomt onverwachte kosten. Zo behouden we de kwaliteit van uw woning. Het serviceabonnement kost € 7,74 per maand. Het abonnement sluit u af voor één jaar. Daarna kunt u per maand opzeggen. Het serviceabonnement kent een lijst met vaste reparaties. De algemene voorwaarden en de lijst met vaste reparaties leest u hier.

Waarom is het belangrijk om de woning goed te onderhouden?

Het is belangrijk om uw woning goed te onderhouden. Zo behoudt u de kwaliteit van uw woning. Zorg bijvoorbeeld dat u uw woning goed ventileert. Dit betekent dat er verse lucht naar binnen komt en vochtige, vuile lucht naar buiten gaat. Heeft u ventilatieroosters in het raam of kozijn? Maak deze minimaal 2x per jaar schoon met de stofzuiger. Daarnaast is het belangrijk om uw ramen, kozijnen en keuken schoon te houden. Zo blijft alles beter werken. Voorkom ook verstopping in het riool door geen luiers, billendoekjes, frituurvet, verf of medicijnen door de wc of gootsteen te spoelen. Voor andere vragen over de onderhoud van uw woning bekijk de ‘Veelgestelde vragen - Reparatie en onderhoud’.

Kan ik een parkeerplek of bergruimte huren?

Ja, dat kan. Wij bieden parkeer- en bergruimtes aan in Den Haag en directe omgeving. Schrijf u in via Staedion.nl/parkeren en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Wanneer komt de complexbeheerder of huismeester langs?

De complexbeheerder of huismeester maakt na ongeveer 8 weken kennis met u. Dit gebeurt tijdens een thuisbezoek. Een complexbeheerder of huismeester beheert uw complex, informeert u over leefregels en houdt ook in de gaten of bewoners zich aan deze regels houden. De complexbeheerder of huismeester inspecteert en controleert ook de gemeenschappelijke ruimte in uw complex. Lees wat een complexbeheerder of huismeester nog meer doet.

Hoe voorkom ik vocht en schimmel in huis?

Staedion is in samenwerking met andere woningcorporaties het platform gezondwonen.nl gestart in de strijd tegen vocht en schimmel. Met goede informatie en tips helpen we u vocht- en schimmelproblemen in uw woning te voorkomen. Wat kunt u zelf doen? Bekijk de tips en voorlichtingsfilmpjes op het platform over het ventileren en verwarmen van uw woning. Toch vocht en schimmel in huis? Meld dit dan direct via 088 - 24 23 000 (kies 1). Lees meer over hoe wij met vocht en schimmel omgaan

Ik heb overlast van mijn buren. Wat kan ik doen?

We wonen dicht op elkaar. Zeker in de stad. Het is bijna onmogelijk elkaar niet te horen en er allemaal dezelfde levensstijl op na te houden. We horen de buren allemaal wel eens. Wij hebben geen mogelijkheid om last aan te pakken. Het zijn zaken die bij het dagelijks leven horen. Vaak weten uw buren niet dat u last van hen heeft. Lees hier wat u eerst zelf moet doen, voordat wij u hierbij kunnen helpen.

Hoe kom ik in contact met Staedion?

Bekijk de veelgestelde vragen. Vind u hier niet wat u zoekt? Neem dan contact op via ons contactformulier.
 
Belt u ons liever? Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur via telefoonnummer 088 - 24 23 000.
 
Kies 1 voor vragen over:

  • reparaties
  • maken en wijzigen van reparatieafspraken
  • sleutels (bij)bestellen
  • lekkages

Kies 2 voor andere vragen.

Ik voel mij toch niet thuis in mijn nieuwe woning. Heb ik een bedenktijd?

U heeft 3 dagen de tijd om u te bedenken. Binnen deze periode kunt u uw acceptatie intrekken zonder dat u aan de huurovereenkomst vast zit. Hiervoor brengen we een bedrag in rekening van € 65,- (€ 105,- bij vrije sector en € 35,- bij studenten).