Staedion levert 140 nieuwe woningen op in Binckhorst

Nieuwe bewoners ontvangen de sleutel

Op de hoek van de Maanweg en Regulusweg in de Binckhorst in Den Haag realiseerde projectontwikkelaars Borghese en COD voor woningcorporatie Staedion 140 betaalbare, sociale huurwoningen en twee bedrijfsruimtes van in totaal 382 m2. Het nieuwe woongebouw, genaamd Elara, vormt met haar hoogte van ongeveer 50 meter een eyecatcher en daarmee de entree van de Binckhorst. Gisteren was de feestelijke oplevering van de nieuwe woningen. De eerste bewoners ontvingen uit handen van Gijsbert van Herk, bestuursvoorzitter Staedion, hun sleutel.

Woningen met een duurzaam energielabel

Het woongebouw bestaat uit 136 driekamerappartementen en vier tweekamerappartementen. De appartementen zijn bedoeld voor zowel ouderen als starters en kleine gezinnen. Alle woningen zijn energiezuinig: de woningen zijn goed geïsoleerd en gasloos, en hebben gemiddeld het energielabel A++ .

Friends-contracten: samenwonen en de huur delen

Om de krapte op de woningmarkt tegen te gaan en de (sociale) woningvoorraad beter te benutten, biedt Staedion als één van de vele nieuwe initiatieven, nu friends-contracten aan. Hiermee kunnen twee vrienden samenwonen in een sociale huurwoning en de huur delen. 25 woningen in dit woongebouw zijn op deze manier verhuurd. 20 woningen zijn verhuurd aan woningzoekenden die zelf een vriend hebben. De overige 5 woningen zijn verhuurd aan woningzoekenden die geen vriend hebben om mee samen te wonen. Tijdens een speeddate evenement op 17 mei hebben zij kennis gemaakt met potentiële vrienden en daar een vriend uitgekozen.

Nieuwe vorm van samenwonen

Voorheen was het alleen mogelijk om samen te wonen als je een duurzaam gemeenschappelijk huishouden voert, in veel gevallen een liefdesrelatie. Of je kon als vrienden samenwonen, maar dan in een vrijesectorwoning. Tanja Riet, projectmanager Verhuur bij Staedion: “Met de friends-contracten van Staedion hoeft dit niet meer en kunnen nu ook twee vrienden met elkaar samenwonen in een sociale huurwoning. De huurders zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het betalen van de huur. Via een advertentie op Woonnet Haaglanden konden geïnteresseerden zich inschrijven. Daar hebben heel veel mensen op gereageerd.”

Eerste sociale woningen op de Binckhorst

Gijsbert van Herk, bestuursvoorzitter Staedion: “De Binckhorst is een mooie gebiedsontwikkeling voor Den Haag. Wij zijn dan ook trots dat wij hier de eerste sociale huurwoningen met ruimte voor voorzieningen mogen opleveren. Naast het beter benutten van bestaande woningen en doorstromen van huurders, is het toevoegen van nieuwe woningen uiteraard ook nodig. In een gebied waar in de eerste fase 5.000 extra woningen gaan verrijzen, horen ook woningen in de sociale huursector, naast alle andere woonvormen en voorzieningen. Deze 140 woningen zijn wat ons betreft dan ook de eerste van de minimaal 1.500 sociale huurwoningen die in dit gebied thuishoren.”

Nieuwe bewoners met de sleutel

Uitgelicht

Binckhorst aan het water

Meer over Binckhorst

Wat maakt deze wijk uniek en wat is er allemaal te doen? Lees het op deze pagina.