Mijn Staedion

Reparatie en onderhoud

Hieronder een overzicht van de veelgestelde vragen in de categorie 'Reparatie en onderhoud':


  • Hoe kan ik een reparatie melden?

    De meeste reparaties kunt u online melden via de knop ‘Reparatie melden’. Dat gaat eenvoudig. Via een aantal vragen kunt u steeds kiezen uit verschillende antwoorden. U klikt aan wat voor uw reparatie van toepassing is. Daarna zijn er verschillende mogelijkheden.
     

    • U kunt direct zelf een afspraak inplannen en een tijdsvak kiezen wanneer de monteur langskomt. Tijdens de afspraak moet u wel thuis zijn. Wij snappen dat dit vervelend kan zijn maar het is belangrijk om uw medewerking te verlenen zodat het probleem of gebrek niet erger wordt en de overlastsituatie zo kort als mogelijk wordt gehouden.
    • U krijgt een telefoonnummer van een gespecialiseerd bedrijf, zodat u rechtstreeks een afspraak kunt maken.
    • Betreft het een algemene ruimte van uw complex? Dan wordt uw melding doorgestuurd en hoeft u niet aanwezig te zijn bij de reparatie.
    • Betreft het een reparatie die voor eigen rekening is? Dan nemen wij contact met u op om u te informeren over de kosten.

    Direct een reparatie melden

  • Ik heb net een woning gehuurd, maar er is nog een (technisch) probleem.

    Wat doet u als u net een woning heeft gehuurd en u komt nog een (technisch) probleem tegen? Meld dit binnen één maand, na ingangsdatum van uw huurovereenkomst. Dit doet u bij de aannemer die namens Staedion in uw woning werkzaamheden heeft uitgevoerd. U kunt direct contact opnemen met de aannemer.
     
    Tijdens de sleuteloverdracht van uw nieuwe woning is er door de aannemer een garantiekaart achtergelaten. Hierop staan de naam van de aannemer en contactgegevens. Heeft u deze kaart niet meer? Neem dan contact met ons op via 088 - 24 23 000 (kies optie 2). 

    Contactformulier

  • Welke reparaties komen voor rekening van Staedion en welke voor mij?

    U woont het plezierigst in een woning die van binnen en buiten goed onderhouden is. Het meeste onderhoudswerk voeren wij voor u uit. Maar er zijn ook reparaties die voor uw eigen rekening komen. In deze brochure leest u precies welke dat zijn en welke reparaties er onder het serviceabonnement vallen.

  • Waarom is het belangrijk om een inboedelverzekering te hebben?

    Als u van ons een woning huurt, is het van belang dat u zich goed verzekerd. Dit noemen wij goed huurderschap. Naast de verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, is het ook erg belangrijk om zelf een goede inboedelverzekering af te sluiten. Helaas blijkt dat sommige bewoners onvoldoende of helemaal niet verzekerd zijn. Naast alle ellende van een lekkage of een brand is het extra vervelend als de schade niet wordt vergoed.
     
    Waarom is het belangrijk om een inboedelverzekering te hebben?
    Als bewoner van Staedion huurt u een woning van ons. Wij zijn dan ook verantwoordelijk voor de woning. Mocht er iets kapot gaan aan en in de woning dan zijn wij verantwoordelijk om dit te repareren. Bijvoorbeeld als er een lekkage is, een kraan die niet werkt of een raam die niet goed sluit. Ons uitgangspunt is dat wij problemen zo snel en goed als mogelijk herstellen. Maar als er schade is aan uw meubels, vloer of andere spullen door het probleem in uw woning dan valt dit onder uw inboedelverzekering. Het is daarom erg belangrijk om zelf een goede inboedelverzekering af te sluiten.
     
    U bent zelf verantwoordelijk voor schade aan uw inboedel
    Staedion is niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade aan uw inboedel die ontstaat door een (technisch) probleem in uw woning. Hieronder vindt u twee voorbeelden waarom het belangrijk is om een inboedelverzekering af te sluiten.
     
    Voorbeeld lekkage
    Is door een lekkage uw behang, vloer of meubels beschadigd? Zeer vervelend. Wij komen snel bij u langs om de lekkage op te lossen en de eventuele schade aan de constructie van de woning te herstellen. Wij zorgen ervoor dat alles terug wordt gebracht naar de basiskwaliteit. Dit betekent bijvoorbeeld dat wij de muur die beschadigd is door de lekkage wit verven en niet in de kleur die u er zelf op hebt aangebracht. De gevolgschade door de lekkage aan de spullen in uw woning zoals uw behang, (laminaat)vloer of meubels gaat via de inboedelverzekering. Staedion betaalt deze schade niet.  
     
    Voorbeeld brand
    Is er brand geweest in uw woning of in het complex? Ook dan is de schade aan alle spullen in uw woning (van meubels, behang tot aan de vloer) voor de inboedelverzekering. Is het niet mogelijk om in uw eigen woning te verblijven? Dan bepaalt de verzekering of u (tijdelijk) een andere woning krijgt. Staedion is niet verplicht om u vervangende woonruimte aan te bieden. Wij herstellen alleen de schade die aan de constructie van de woning is ontstaan door de brand.

    Brand in uw woning kan veel schade veroorzaken. Zelfs een kleine brand kan veel schade en leed aanrichten. Met een paar simpele maatregelen kan je veel doen om brand te voorkomen. Lees onze tips.

    Sluit een inboedelverzekering af!
    Wij hopen u zo voldoende duidelijk te hebben gemaakt waarom het belangrijk is om een inboedelverzekering af te sluiten. Zo bent u altijd verzekerd voor onverwachte kosten, mocht er schade aan uw inboedel zijn. Zorg dat uw voldoende verzekerd bent bij schade aan uw spullen in uw woning door bijvoorbeeld een lekkage of brand. Laat u goed informeren en kijk goed voor welk risico u zich wilt verzekeren.

    Kies een inboedelverzekering die bij u past
    Inboedelverzekeringen hebben veel verschillende prijscategorieën en voorwaarden. Ook kunt u bij een inboedelverzekering kiezen voor een ‘eigen risico’. Dit is het deel van een schade dat een verzekeraar niet vergoedt en wat u dus zelf moet betalen. Als u kiest voor een hoger eigen risico dan is meestal uw premie lager. Wij snappen dat een lagere maandpremie prettig is maar bedenk wel dat hoe hoger uw eigen risico is, hoe minder u uitgekeerd krijgt als er schade is aan de spullen in uw woning. Het bedrag van het eigen risico vergoedt Staedion niet. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat een inboedelverzekering niet altijd de aankoopprijs van uw spullen vergoedt (nieuwwaarde). U krijgt vaak de dagwaarde. Dit is de waarde van uw spullen na het aantal jaren gebruik, eventuele slijtage en gebreken. Bekijk daarom altijd goed de polisvoorwaarden van uw verzekering. Op een site zoals independer.nl kunt u goed verzekeringen vergelijken.

  • Ik heb schade aan mijn meubels, vloer en andere spullen door een probleem in mijn woning. Kan ik Staedion hiervoor aansprakelijk stellen?

    Vervelend als er schade is ontstaan aan uw meubels, vloer of andere spullen door het probleem in uw woning. Helaas is Staedion hiervoor niet aansprakelijk. Dit valt onder uw inboedelverzekering. Als bewoner van Staedion huurt u een woning van ons. Wij zijn dan ook verantwoordelijk voor de woning. Mocht er iets kapot gaan aan en in de woning dan zijn wij verantwoordelijk om dit te repareren. Bijvoorbeeld als er een lekkage is, een kraan die niet werkt of een raam die niet goed sluit. Ons uitgangspunt is dat wij problemen zo snel en goed als mogelijk herstellen. Maar als er schade is aan uw meubels, vloer of andere spullen door het probleem in uw woning dan valt dit onder uw inboedelverzekering. Het is daarom erg belangrijk om zelf een goede inboedelverzekering af te sluiten. Ook keren wij geen geld uit voor het ongemak van het probleem in uw woning. Als u wel van mening bent dat Staedion aansprakelijk is voor de schade dan kunt u een claim bij ons indienen. Een claim moet altijd schriftelijk (e-mail of brief) worden ingediend. U moet hier het volgende in vermelden en meesturen:
     

    • Een onderbouwing waarom u van mening bent dat Staedion verantwoordelijk is voor de schade.
    • Een afwijzing van uw inboedelverzekering.
    • Foto’s van uw schade.
    • Bonnen of facturen van de spullen die schade hebben.
  • Er is iets kapot in mijn woning waardoor ik veel schade heb en nu wil ik graag een andere woning. Kan dit?

    Vervelend dat er iets kapot is in uw woning. Helaas is een probleem in uw woning, waardoor schade is ontstaan, nooit een reden voor een andere woning. Tenzij de woning definitief niet meer bewoonbaar of beschikbaar is. Ons uitgangspunt is altijd dat wij het probleem zo snel en goed als mogelijk repareren of herstellen en u terug kan keren naar uw huidige woning. De schade aan uw inboedel (spullen, meubels, laminaatvloer enzovoort) betaalt uw inboedelverzekering. Staedion is niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade aan uw inboedel die ontstaat door een (technisch) probleem in uw woning.

  • Wat houdt een serviceabonnement in?

    Heeft u een lekkende kraan of zit een deurkruk los, dan moet u dat zelf (laten) repareren. Om dit klein onderhoud door een vakman van ons te laten uitvoeren, sluit u een serviceabonnement af. Hierbij horen de algemene voorwaarden serviceabonnement. Hiermee nemen wij een deel van uw onderhoudszorg uit handen.
     
    Voordelen:

    • Elke achttien maanden controleren wij met een servicebeurt of bepaalde reparaties in uw woning nodig zijn. Die repareren wij dan direct of op afspraak. U weet waar u aan toe bent en voorkomt onverwachte kosten.
    • Huurt u langer dan 10 of 20 jaar, dan laten wij in december weten dat u per 1 januari een woonduurkorting krijgt. Bij
      • 10 jaar € 1,17
      • 20 jaar € 2,34

    Het serviceabonnement:

    • Gaat direct in op de dag van aanvraag.
    • Kost € 7,74 per maand, inclusief btw.
    • Sluit u af voor één jaar. Daarna kunt u per maand opzeggen.

    Serviceabonnement afsluiten