Bewonersverhaal

IDO: vraagbaak over digitale overheid in de bibliotheek

Vrijwilligers van het Informatiepunt Digitale Overheid

Omgaan met de computer kan lastig zijn. Hoe zit het met wachtwoorden? Hoe kun je e-mail lezen op de telefoon? Hoe vraag je een DigiD aan? Hoe reageer je op een moeilijke brief van de Belastingdienst? Bij dit soort vragen helpt het IDO in de bibliotheek tijdens het spreekuur. Ook digitale vaardigheden oefenen kan in de bibliotheek. En het is gratis.

Bij het IDO in Bibliotheek Transvaalkwartier aan het Hobbemaplein zitten mensen achter de computer. Een mevrouw oefent met invullen van persoonsgegevens, iemand anders vult samen met een vrijwilliger een digitaal formulier in. IDO staat voor Informatiepunt Digitale Overheid. Dit is een vraagbaak voor mensen die niet zo handig zijn met de computer, en die bijvoorbeeld moeten reageren op een vraag van de overheid.

Oefenen op de computer

Patricia is medewerker Basisvaardigheden en draait er alle spreekuren. “We krijgen allerlei vragen,” vertelt ze. “Soms kost het veel tijd om iets uit te leggen, soms gaat het snel. Veel mensen komen tijdens het spreekuur oefenen met de computer. Hier staan computers die ze mogen gebruiken, en als ze iets niet snappen, kunnen ze het meteen vragen. Dat werkt heel goed. Er maken veel mensen gebruik van.”

Voor alles internet nodig

Indra kwam 2 weken geleden naar de bibliotheek, omdat ze wil leren omgaan met de computer, vertelt ze. “Nu kom ik 3 keer per week oefenen. Het is best lastig, maar als je iets wilt leren, moet je doorzetten. In de oefeningen kom ik begrippen tegen die ik niet ken, en hier kan ik leren om dit beter te doen. Mijn kinderen wonen niet meer thuis, maar als ik ze iets vraag, hebben ze weinig geduld. En alles is tegenwoordig digitaal. Bedrijven vragen naar je e-mailadres, en voor bankzaken heb je een computer en internet nodig. Dat geldt ook voor de belasting en energie. Voor alles eigenlijk. Het gaat steeds verder, dus ik wil dit echt goed leren.”

Blij de deur uit

Bij het IDO worden bezoekers ook geholpen door vrijwilligers, zoals Renger en Jolijn. Renger vertelt: “Ik ben gepensioneerd en ben nu vrijwilliger bij de bibliotheek. In mijn werk heb ik veel met de computer te maken gehad, dus ik weet er best veel van. Ik vind het heel leuk om mensen hierbij te helpen, omdat de meesten blij de deur uitgaan. Ze komen bijvoorbeeld met een moeilijke brief en vertellen dan dat ze 2 weken niet geslapen hebben van de zorgen. Dan zijn ze opgelucht als het probleem verholpen is, of als ze begrijpen hoe ze zoiets zelf kunnen doen. Als wij een vraag niet kunnen oplossen, verwijzen we mensen door, bijvoorbeeld naar het Servicepunt XL of naar de Sociaal Raadslieden. Maar het liefst leren we ze om dingen zelf te doen, bijvoorbeeld omgaan met inlog-gegevens en wachtwoorden.”

Veel emotie

“Het is heel fijn als we iemand goed kunnen helpen,” vertelt Patricia. “Vandaag kwam een meneer met een brief van de Belastingdienst. Hij moest over 3 dagen iets geregeld hebben. Dan moeten we snel zijn met uitzoeken wat het beste is. Soms zijn mensen al heel blij als iemand naar ze luistert en probeert hun probleem te snappen. Vaak komen ze met een vraag, maar zit er eigenlijk een andere vraag achter. Die moet je dan achterhalen. En bij veel vragen komt emotie kijken. Als iets dan lukt, zijn ze dolblij. We krijgen regelmatig een bloemetje of chocola als het goed is gekomen. Dat zegt genoeg, toch?”

Meer weten?

Veel bibliotheken in Den Haag hebben een IDO. U kunt daar gratis terecht en hoeft daarvoor geen lid van de bibliotheek te zijn. Kijk voor de openingstijden op www.bibliotheekdenhaag.nl/leren/informatiepunt-digitale-overheid.html. U kunt ook kijken op www.hetinformatiepunt.nl.

Samen achter de computer oefenen