Checklist voor je nieuwe studentenkamer

Gefeliciteerd met je nieuwe studentenkamer! Check hier de tips om goed voorbereid je nieuwe kamer in te trekken.

Student ondertekent de huuroverereenkomst

✓ Tekenen van je contract

Tijdens de bezichtiging of per e-mail hebben we een afspraak met je gemaakt voor het tekenen van het contract, dit doen we bij ons op kantoor aan Koningin Julianaplein 2. De datum en tijd waarop we je verwachten staat op het formulier of in de e-mail die je van ons hebt ontvangen.

✓ Vergeet niet de huur van je huidige kamer op tijd op te zeggen

✓ Geef je verhuizing door aan de gemeente

Met de huurovereenkomst en een geldig legitimatiebewijs kun je je verhuizing doorgeven aan de gemeente. Ga hiervoor naar de website van de gemeente en geef je verhuizing door via DigiD. Doe dit minimaal binnen 4 weken voor én uiterlijk 5 dagen nadat je adres verandert. Wil je een beroep doen op huurtoeslag, zorg er dan voor dat je voor de 1e van de maand staat ingeschreven.

✓ Misschien kom je in aanmerking voor huurtoeslag

Alleen wanneer je je nieuwe adres hebt doorgegeven aan de gemeente kun je huurtoeslag aanvragen voor je nieuwe studentenkamer. Hoe hoog de toeslag is, hangt af van de huurprijs, je inkomen, je leeftijd en je woonsituatie. Ontvang je voor je huidige kamer ook huurtoeslag? Geef je nieuwe gegevens door voor het ontvangen van de juiste toeslag. Huurtoeslag kun je  aanvragen via ‘Mijn toeslagen’ op de website van de Belastingdienst.

Twee studenten in een woonkamer

✓ Regel zo snel mogelijk de aansluitingen voor gas, licht en water

Voor sommige studentenkamers moet je zelf gas, licht en water aanvragen. Voor gas en licht  kun je je aanmelden bij een door jou gekozen leverancier. Bij het aanmelden geef je de opgenomen meterstanden (van de dag van de sleuteloverdracht) door. Voor water meld je je aan bij de waterleverancier Dunea. Ook hier geef je bij het aanmelden de opgenomen meterstanden (van de dag van de sleuteloverdracht) door.

✓ Sluit een inboedelverzekering af

Als je een lekkage of brand krijgt, dan wordt met een inboedelverzekering de schade aan je meubels en spullen vergoed.

✓ Heb je een auto en ga je wonen in een gebied waar het betaald parkeren is?

Vraag dan via de website van de gemeente een parkeervergunning aan voor bewoners.  Staedion biedt ook parkeer- en bergruimtes aan in Den Haag en directe omgeving. Schrijf je in via Staedion.nl/parkeren en blijf op de hoogte van ons aanbod.

✓ Is er toch technisch iets niet in orde in je woning?

Voor een goede start voeren we een technische controle uit om te zorgen dat je kamer heel en veilig is. Bij het tekenen van je contract krijg je hier meer informatie over en ontvang je de contactgegevens van onze aannemer. Op deze manier worden eventuele gebreken in je kamer snel opgelost. Is er iets in je kamer wat echt niet kan wachten tot het tekenen van je contract? Neem dan contact met ons op via: studenten@staedion.nl. Heb je een probleem met de centrale verwarming, het glas in je kamer of een verstopping? Neem hiervoor direct contact op met Staedion.

✓ Wil je laminaat leggen? Of aanpassingen doen in je nieuwe studentenkamer?

Soms kun je direct aan de slag. In andere gevallen heb je eerst toestemming nodig. Staedion adviseert je waar nodig en denkt graag met je mee. Ga hiervoor naar de Zelfklussen pagina. 

Student ontvangt de sleutels van onze verhuurmakelaar

Servicetips van Stadion

1. Serviceabonnement

Als je een serviceabonnement hebt, voert een vakman van Staedion kleine reparaties uit in je studentenkamer. Hiermee neemt Staedion een deel van je onderhoudszorg uit handen. Dit geldt ook voor reparaties die in de toekomst nodig zijn. Elke 18 maanden controleren wij of bepaalde reparaties in je studentenkamer nodig zijn. Die verhelpen wij dan direct of op afspraak. Met een serviceabonnement weet je waar je aan toe bent. En je voorkomt onverwachte kosten. Zo behouden we de kwaliteit van je studentenkamer. Het serviceabonnement kost € 7,74 per maand. Het abonnement sluit je af voor één jaar. Daarna kun je per maand opzeggen. Bij een onzelfstandige studentenkamer is een serviceabonnement verplicht. Het serviceabonnement kent een lijst met vaste reparaties. Lees hier meer over een Staedion serviceabonnement.

2. Via MijnStaedion.nl kun je eenvoudig en snel een aantal zaken regelen

Met een MijnStaedion-account kun je bijvoorbeeld een reparatie melden, je saldo bekijken, direct betalen via iDeal of je telefoonnummer wijzigen. In deze beveiligde omgeving kun je 24 uur per dag, 7 dagen per week online je zaken regelen. Wel zo handig! Maak dus direct een MijnStaedion-account aan.
 

3. Gezondwonen.nl

Staedion is samen met de GGD het platform gezondwonen.nl gestart in de strijd tegen vocht en schimmel. Met goede informatie en tips helpen we je vocht- en schimmelproblemen in je studentenkamer te voorkomen. Hoe voorkom je zelf vocht en schimmel? Bekijk de tips en filmpjes op het platform over het ventileren en verwarmen van je studentenkamer.

4. Wijkcomplexmedewerker/huismeester

De wijkcomplexmedewerker of huismeester maakt na ongeveer 8 weken kennis met je. Dit gebeurt tijdens een thuisbezoek. De wijkcomplexmedewerker of huismeester beheert het complex, informeert je over leefregels en houdt ook in de gaten of bewoners zich aan deze regels houden. De wijkcomplexmedewerker of huismeester inspecteert en controleert de gemeenschappelijke ruimte in het complex.

Veel woonplezier in je nieuwe studentenkamer!

P.s.

Voel jij je toch niet thuis in je nieuwe kamer? Je hebt 3 dagen de tijd om je te bedenken. Binnen deze periode kun je je acceptatie intrekken zonder dat je aan de huurovereenkomst vastzit. Hiervoor brengen we een bedrag van € 35,- in rekening.

Uitgelicht

Tekening van twee pratende mensen onder een parasol

Hulp nodig? Neem contact op!

Heb je vragen of heb je hulp nodig. Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.