Last van vocht en schimmel in uw woning? Samen pakken we het aan!

25 september 2017

Vocht in de woning, beslagen ramen, schimmel op de muur. Helaas zijn er woningen waar dit voorkomt. Het kan een (bouw)technische oorzaak hebben en het kan liggen aan het gebruik van de woning. Dat maakt het een lastig probleem. Maar wel een probleem dat Staedion wil oplossen. Want vocht en schimmel in de woning is niet gezond. Daarom is een team onderhoudsmedewerkers speciaal opgeleid om de problemen aan te pakken en te voorkomen.

De hygrometer waarmee de onderhoudsmedewerker checkt hoe vochtig het in huis is.

Faisal is een van de speciaal opgeleide onderhoudsmedewerkers. Samen met zijn collega’s helpt hij bewoners bij het oplossen van vocht- en schimmelproblemen in hun woning. Als er een klacht binnenkomt, gaat hij langs om de oorzaak te bepalen. “Ik bekijk de woning of het complex aan de buitenkant,” vertelt Faisal. “Binnen meet ik met een hygrometer de luchtvochtigheid in huis en het vochtpercentage in de binnenwanden. Als het percentage hoger is dan tussen de 25 en 30%, wordt het vocht niet goed afgevoerd. We gaan dan kijken hoe dat komt.”

 

Vocht in huis

De klachten ontstaan vaak omdat er te veel vocht in huis is. “Veel bewoners zetten na het douchen de deur van de badkamer open. Maar dan gaat het vocht juist het huis in. Beter is; badkamerdeur dicht, ventilatie op de hoogste stand en ramen open.” Als er mechanische ventilatie in de woning is, controleert Faisal deze ook. “Is de ventilatie niet krachtig genoeg? Dan kunnen we bijvoorbeeld een trekkap plaatsen op het dak.”

Onderhoudsmonteur Faisal controleert of de mechanische ventilatie naar behoren werkt.

 

Ramen open

Beslagen ramen zijn een teken dat er te veel vocht in huis is. “Ook dan helpt het om de roosters in de ramen open te houden of door ramen tegen elkaar open te zetten,” zegt Faisal. “Ik merk wel eens dat bewoners dit liever niet doen, omdat ze bang zijn dat het te koud wordt. Ze doen de ramen dicht en zetten de verwarming hoog. Maar zo hoopt het vocht zich in de woning op en krijg je weinig frisse lucht binnen. Dat is ongezond.”

Tip: ‘Doe elke dag het ventilatierooster open, dan heb je frisse lucht en kan het vocht weg.’

 

Verwarming op 15 graden

“Omdat bewoners bang zijn dat het geld kost als de verwarming aanstaat, zetten ze die vaak helemaal uit. Maar het kost veel meer energie om de woning van 5 naar 20 graden op te warmen, dan van15 naar 20 graden.” Daarom adviseert Faisal om de verwarming minimaal op 15 graden te zetten. “Je bespaart op je energiekosten en de woning wordt niet zo snel klam.”

 

Groot onderhoud

Deze en meer tips geeft Faisal als hij een bezoek brengt aan een woning waar klachten zijn. “Het gaat voor een deel om bewustwording,” zegt Faisal. “Bewoners kunnen gelukkig veel zelf doen om vocht en schimmel te voorkomen.” Bij oudere woningen is het soms wat lastiger. “Dan is er bijvoorbeeld nog enkel glas of zijn muren of vloeren niet goed geïsoleerd. Vocht trekt automatisch naar de koudste plek. Dus dan beslaat het raam of krijg je een vochtplek op de muur. Veel naoorlogse woningen hebben hier last van. Die hebben bovendien vaak geen mechanische ventilatie. Daarom pakt Staedion dit soort zaken aan bij groot onderhoud.”

Faisal bespreekt de klachten en zijn bevindingen met de bewoners. Ook geeft hij hen tips om het klimaat in huis zo aangenaam mogelijk te houden.

 

Lekkage

Mevrouw Moti huurt al zeven jaar een woning van Staedion. Een jaar of drie geleden kreeg ze last van vocht en schimmel in de badkamer en de slaapkamer. “Staedion is toen komen kijken. We bleken een lekkage te hebben. De onderhoudsmedewerker heeft het dak gerepareerd. In de badkamer gebruikte hij speciale apparatuur waarmee hij ontdekte dat de leidingen kapot waren. Toen zijn de muren opengemaakt en is dit hersteld. Ik had een week geen badkamer, maar die is daarna weer prachtig gestuukt. Heel fijn. De medewerker was vriendelijk en heeft de zaken snel voor ons opgelost.” In de badkamer bleek het ventilatiesysteem niet krachtig genoeg te zijn. Ook dat gaat Staedion oplossen. “De onderhoudsmedewerker heeft onder in de badkamerdeur alvast een klein roostertje gemaakt. Zodat er frisse lucht de badkamer in kan.”

Mevrouw Moti: “Fijn dat Staedion de lekkages in mijn badkamer en slaapkamer heeft opgelost.”

 

Nazorg

Als Faisal zijn werk heeft gedaan, begint het werk van collega Leo Verheij. Leo is beheerder technische leefomgeving bij Staedion. “Na zes weken ga ik langs om te zien of het probleem is verholpen en of de bewoner tevreden is over de aanpak. Ik vraag of de tips duidelijk zijn en of ze werken. Waar nodig geef ik nog extra uitleg. Mocht er toch nog iets niet in orde zijn, dan laat ik opnieuw een collega langskomen.”

 

Onafhankelijke expert

“Als we er zelf echt niet uitkomen,” vervolgt Leo, “vragen we de mening van de onafhankelijke vocht- en schimmelexpert van Bureau Bouwpathologie. Ook de bewoner zelf kan deze expert inschakelen als hij bijvoorbeeld niet tevreden is over de aanpak van Staedion. Zo doen we er alles aan om, samen met onze bewoners, vocht- en schimmelproblemen op te lossen én te voorkomen.

 

Meer tips

Wilt u meer lezen over het voorkomen van vocht en schimmel in uw woning. Bekijk dan onze tips.
 

Aanpak vocht en schimmel

Heeft u last van vocht- en schimmel in uw woning? Meld dit bij Staedion.
  1. Meld uw klacht hier.
  2. Een onderhoudsmedewerker komt langs om met behulp van speciale apparatuur naar het probleem te kijken. 
  3. De onderhoudsmedewerker rapporteert om wat voor klacht het gaat en welke oplossing hij voorstelt. Ook geeft hij tips om teveel vocht in de woning te voorkomen, bijvoorbeeld door goed te ventileren.
  4. Is het een kleine ingreep? Dan lost de onderhoudsmedewerker dit direct op.
  5. Bij een grotere ingreep maakt Staedion een afspraak om eigen onderhoudsmedewerkers of andere partijen langs te laten komen om het probleem te verhelpen.
  6. Zes weken na het laatste bezoek van de onderhoudsmedewerker, volgt een nazorggesprek. Als blijkt dat u niet tevreden bent, dan sturen we opnieuw een onderhoudsmedewerker langs.
  7. Is het probleem na dit traject nog niet opgelost of bent u niet tevreden? Dan kunt u contact opnemen met de onafhankelijke vocht- en schimmelexpert van Bureau Bouwpathologie. Een onderzoek door dit bureau behoort dan tot de mogelijkheden.