Reparatie en onderhoud

Hoe meld je een reparatie? Hoe onderhoud je je huis? Hoe kan je een serviceabonnement afsluiten? Dit en meer lees je hier.

Je kan eenvoudig een reparatie melden via Mijn Staedion.

Heb je glasschade, een verstopte afvoer of problemen met je cv?


Maak dan een afspraak met een ander bedrijf. 

  • Heb je problemen met je centrale verwarming (cv)? En zit op het apparaat een sticker van Breman? Bel dan Breman op 0900 - 82 12 174. 
  • Heb je glasschade? Of een probleem met een rooster in een raam? Bel dan Sensglas op 070 - 32 33 045. 
  • Heb je een verstopte afvoer? Probeer het probleem eerst zelf op te lossen. Lukt dit niet? Maak online een afspraak met Riool Reinigings Service RRS of bel RRS op 088 - 030 13 13. 

Wil je de afspraak veranderen of afzeggen? 

Komt de afspraak niet uit? En wil je de afspraak veranderen of afzeggen? Bel ons dan op 088 - 24 23 000. 

Veelgestelde vragen

Welke reparaties doen wij? En welke reparaties doe je zelf? 

Het klein onderhoud doe je zelf

Met klein onderhoud bedoelen we kleine klusjes en reparaties. Bijvoorbeeld het vervangen van een stopcontact en het repareren van een keukenkastje. Heb je een serviceabonnement? Dan doen we ook de meeste kleine klusjes voor je. Ook komen we dan iedere 18 maanden langs voor een servicebeurt. 

Heb je een eigen tuin?
Heb je een tuin? Dan onderhoud je zelf de bomen, struiken, heg en schutting in je tuin. De heg en de schutting regel en/of overleg je met je buren. Wil je een schutting of een hek plaatsen in je tuin? Vraag ons dan eerst toestemming op Zelf klussen.

Wij doen het groot onderhoud 

Bijvoorbeeld het schilderwerk buiten. We vervangen kozijnen. En we repareren balkons, daken en riolering. Ook plaatsen we nieuwe cv-installaties en vervangen we elektriciteitsleidingen. 

In deze folder staat welke reparaties wij doen en welke reparaties je zelf doet.  

Tips om je huis goed te onderhouden

  • Ventileer je huis goed: zorg dat verse lucht binnen komt en dat vochtige, vieze lucht naar buiten gaat. Daarmee voorkom je vocht en schimmel in je huis.
  • Zitten er ventilatieroosters in je ramen of kozijnen? Maak deze dan elk half jaar schoon met een stofzuiger.
  • Maak je ramen, kozijnen en je keuken regelmatig goed schoon.
  • Voorkom verstoppingen.
    • Gooi geen frituurvet of olie in je gootsteen of je wc.
    • Gooi geen eten, koffieprut en theeblaadjes in je gootsteen.
    • Gooi geen zakdoekjes, natte wc-doekjes, schoonmaakdoekjes, luiers, kattenbakkorrels, maandverband of tampons in je wc.

Ik ben mijn sleutel kwijt. Kan ik een nieuwe sleutel bestellen? 

Ben je de sleutel van je voordeur of je berging kwijt?
Dan kan je die zelf laten maken bij een sleutelmaker. Ben je al je sleutels kwijt? Dan moet het slot vervangen worden. Bel ons dan op 088 - 24 23 000. Dat kan ook in het weekend, ’s avonds en ’s nachts. Een nieuw slot op je voordeur kost € 148.

Ben je de sleutel van de algemene ruimte kwijt?
Of staat op je sleutel EVVA EPS of Lips Trivium AAGZ? Dan kan je die bij ons bestellen. Want dat is een sleutel die een sleutelmaker niet kan maken. Je kan ons bellen op 088 - 24 23 000. Je kan ook het contactformulier invullen. Schrijf in het contactformulier: 

  • Het merk van de sleutel 
  • Het nummer van de sleutel 
  • Hoeveel sleutels je wilt 

Een sleutel kost € 25 per stuk. Je krijgt daarvoor een rekening. We sturen de sleutel met de post. Dat duurt ongeveer 3 weken. 

Wanneer komt de monteur bij mij langs? 

Heb je een afspraak gemaakt voor een reparatie? Dan krijg je van ons een e-mail waarin staat wanneer de monteur komt. Je kan de afspraak met een monteur ook zien in Mijn Staedion

Wat moet ik doen als ik mijn huis niet in kan? 

Kan je je huis niet in? Bel ons dan op 088 - 24 23 000. Dat kan ook in het weekend, ’s avonds en ’s nachts. Een nieuw slot op je voordeur kost € 139. Je kunt beter ons bellen dan zelf een slotenmaker zoeken. Slotenmakers die je vindt op internet zijn veel duurder. 

Ik heb schade aan mijn spullen door een probleem in mijn huis. Betaalt Staedion mijn schade? 

Heb je schade aan je spullen door een probleem in je huis? Dan spijt ons dat. En we snappen dat dat vervelend voor je is. Maar we betalen je schade niet. Je woonverzekering betaalt de schade aan je spullen. 

Wij zijn natuurlijk verantwoordelijk voor het huis dat je van ons huurt. Dus als er iets kapot gaat, repareren wij dat. Maar als er daardoor ook schade is aan je spullen, betaalt je woonverzekering dat. Wij betalen ook niet als je er last van hebt gehad dat er iets kapot was in je huis. We adviseren je daarom een goede woonverzekering voor de spullen in je huis te nemen. Verzekeraars noemen een woonverzekering een inboedelverzekering. 

Betaalt je verzekeraar de schade niet? En vind je dat wij de schade wel moeten betalen? Stuur ons dan een brief of een e-mail. Hierin schrijf je de dingen die hieronder staan: 

  • Waarom je vindt dat wij de schade aan je spullen moeten betalen. 
  • Foto’s van de schade. 
  • Bonnen of rekeningen van de spullen die beschadigd zijn. 
  • De brief van de verzekeraar waarin staat dat zij de schade niet betalen. 

Er is iets kapot in mijn huis. Daardoor heb ik veel schade. Kan ik een ander huis krijgen? 

Het spijt ons dat er iets kapot is in je huis. En we snappen dat dat vervelend voor je is. Maar je kunt geen ander huis krijgen. We gaan het zo snel mogelijk repareren. Je woonverzekering betaalt de schade aan je spullen. Wij betalen die schade niet. 

Ik heb net een huis gehuurd. En er is iets kapot. Wat kan ik doen? 

Ben je net verhuisd naar je nieuwe huis? En is er iets kapot? Bel dan met de aannemer die in je huis dingen heeft gerepareerd. Doe dit binnen een maand na het begin van je huurcontract. In de eerste maand repareert de aannemer dit. Dit valt namelijk onder de garantie. Je vindt de contactgegevens van de aannemer op de kaart ‘Welkom in uw nieuwe woning’. Die kaart heb je gekregen toen je de sleutels kreeg. Heb je die kaart niet meer? Bel ons dan op 088 - 24 23 000. Of vul het contactformulier in. Na de 1e maand geef je reparaties door aan Staedion.

Ik denk dat mijn waterleiding van lood is. Wat moet ik doen?

Sommige huizen die voor 1960 zijn gebouwd, hebben nog waterleidingen van lood. Dan komt er lood in drinkwater en dat is ongezond. Zeker voor jonge kinderen en zwangeren.

Kunnen in huizen van Staedion waterleidingen van lood zitten?
Er kunnen in huizen van Staedion waterleidingen van lood zitten, maar de kans is klein.

  • Huizen die gebouwd zijn na 1960 hebben geen waterleidingen van lood.
  • Vanaf 1980 hebben we waterleidingen van lood vervangen door andere waterleidingen.
  • Twee jaar geleden hebben we nog een keer gezocht naar loden waterleidingen. Toen hebben we waterleidingen van lood vervangen door andere waterleidingen.
  • Toch kan het zijn dat er nog waterleidingen van lood in huizen van Staedion zitten. Als dat zo is, vervangen we deze door andere waterleidingen.

Hoe weet ik of mijn huis gebouwd is voor 1960?
Op bagviewer.kadaster.nl kun je zien wanneer je huis is gebouwd.

  • Is je huis voor 1960 gebouwd? Dan kunnen er loden waterleidingen in je huis zitten. Maar dat is niet zeker.
  • Is je huis na 1960 gebouwd? Dan zitten er geen loden waterleidingen in je huis.

Hoe weet ik of mijn huis waterleidingen van lood heeft?
Op www.denhaag.nl/lodenleidingen zie je hoe je zelf kunt controleren of je huis loden waterleidingen heeft. Denk je dat je loden waterleidingen hebt? Bel ons dan op 088 - 24 23 000. Dan komen we naar je toe om te controleren of je loden waterleidingen hebt. Als dat zo is, vervangen we die door een andere waterleiding.

Wat moet ik doen als ik waterleidingen van lood heb?
Wij komen je waterleidingen vervangen. Totdat we ze vervangen hebben, kan je beter geen water drinken uit je kraan. Want dat is ongezond. Koop flessen water om te drinken en te koken. Lees meer hierover op www.ggdhaaglanden.nl/lodenleidingen.

Wat kan je zelf doen om reparaties op te lossen

Veelgestelde vragen

Er komt weinig of geen water uit alle kranen. Wat kan ik doen?

Komt er weinig of geen water uit alle kranen? En hebben je buren dit ook? Dan werkt het waterbedrijf misschien aan de waterleiding. Kijk op waterstoring.nl of dit zo is. Is er iets anders aan de hand? Meld dan je reparatie in Mijn Staedion. Heb je geen warm water? Kijk dan hier wat je kan doen.

Mijn verwarming doet het niet. Of ik heb geen warm water. Wat kan ik doen? 

Doet je verwarming het niet? Of heb je geen warm water? Kijk dan eerst of er genoeg water in je cv-ketel zit. Ontluchten en bijvullen van de verwarming is makkelijk. Kijk hier hoe je zelf problemen met je verwarming makkelijk kunt oplossen. Lukt het niet? 

  • Zit op het apparaat een sticker van Breman? Bel dan Breman op 0900 - 82 12 174. 
  • Heb je centrale verwarming van een gezamenlijke verwarmingsketel in het gebouw? Bel ons dan op 088 - 24 23 000. 

Er is iets kapot in mijn huis. Daardoor heb ik veel schade. Kan ik een ander huis krijgen? 

Het spijt ons dat er iets kapot is in je huis. En we snappen dat dat vervelend voor je is. Maar je kunt geen ander huis krijgen. We gaan het zo snel mogelijk repareren. Je woonverzekering betaalt de schade aan je spullen. Wij betalen die schade niet. 

Mijn raam is kapot. Of het rooster in mijn raam is kapot. Wat moet ik doen? 

  • Is je raam kapot? 
  • Heb je glasschade? 
  • Of heb je een probleem met een rooster in een raam? 

Bel dan Sensglas op 070 - 32 33 045. 

De waterleiding is lek. Wat moet ik doen? 

  • Is je waterleiding lek? Doe dan direct de hoofdkraan dicht. De hoofdkraan zit in de waterleiding die van buiten je huis binnenkomt. Meestal vlak bij de watermeter. De watermeter zit in de meterput bij de voordeur of de achterdeur. Of in de meterkast of in de kelder. 
  • Is de waterleiding bij je buren lek en heb jij daar last van? Ga dan naar je buren en vraag of ze de hoofdkraan dicht doen. 
  • Bel ons daarna direct op 088 - 24 23 000. Dan maken we een afspraak om het lek te zoeken. Als we het lek gevonden hebben, komt een monteur het lek repareren. 
  • Is je plafond of je muur kapot door de lekkage? Dan repareren we dat nadat we het lek hebben gerepareerd. En als alles droog is. 

Ik heb geen elektriciteit. Wat kan ik doen? 

Heb je geen elektriciteit? Kijk dan eerst of je buren ook geen elektriciteit hebben. Hebben ook zij geen elektriciteit? Kijk dan op gasenstroomstoringen.nl of er een stroomstoring in de buurt is. Je kan ook bellen met het ‘Nationaal storingsnummer gas en stroom’ op 0800 - 9009. Hebben je buren wel elektriciteit? Dan heb je misschien kortsluiting in een van je elektrische apparaten. Doe dan de stekkertest

Ik denk dat er asbest in mijn huis zit. Wat moet ik doen? 

Denk je dat er asbest in je huis zit? Bel ons dan op 088 - 24 23 000. Als het nodig is, komt er iemand bij je kijken. 

Let op: haal asbest niet zelf weg! En boor of zaag niet in asbest! 

Als je niets doet met asbest, is het niet gevaarlijk. Maar ga je boren, zagen of breken? Dan komt er asbest in de lucht. Dat is heel gevaarlijk voor je gezondheid. Doe dus zelf niets met asbest. En bel ons. 

Uitgelicht

[DEMO] Thema afbeelding

Wil je zelf klussen in je huis?

Dat mag. Want we willen graag dat je in een huis woont waarin je je thuis voelt. Voor zelf klussen gelden wel regels.

Tekening van twee pratende mensen onder een parasol

Hulp nodig? Neem contact op!

Heb je vragen of heb je hulp nodig. Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.