‘Ik werk nu vijf jaar als complexbeheerder en nog steeds is elke dag anders’

Chantal - complexbeheerder: ‘Mijn werk bij Staedion voelt als meer dan alleen een baan: we staan altijd voor elkaar klaar en willen dat iedereen zich bij ons thuis voelt.’
Complexbeheerder, is dat niet gewoon een mooi woord voor huismeester?
‘Vroeger misschien, maar nu echt niet meer! Ik loop elke week mijn ronde langs de portieken, trappen en bergingen van zo’n 65 complexen in de Stationsbuurt van Den Haag. Daarbij let ik vooral op de veiligheid. Staat er een fiets of grofvuil in de gang, dan plak ik er een sticker op. Of ik bel even aan. Voor de bewoners ben ik een vertrouwd gezicht, ze kunnen mij altijd vragen stellen. Stel dat er ergens overlast is, dan krijg ik daar via de Klantenservice een melding van. Ik ga vervolgens bij de huurders langs en kijk hoe we vanuit Staedion kunnen helpen.’
Je werk draait dus vooral om mensen?
‘Ja, zeker. Laatst kwam ik op straat een huurder tegen die mij vertelde hoe blij hij is met zijn woning. Dat vind ik geweldig om te horen! Uiteindelijk willen we allemaal het woongenot van bewoners verbeteren en daar ben ik samen met mijn collega’s en de huurders dagelijks mee bezig. Dat sociale aspect is het leukste deel van mijn werk. Ik doe dit nu vijf jaar. En elke dag is anders. De ene keer heet ik nieuwe mensen welkom, de andere keer ondersteun ik de bewonersconsulent of sociaal complexbeheerder bij een overlastzaak. Die afwisseling zorgt ervoor dat het nooit saai is.
Hou je naast het contact met huurders nog wel tijd over om je collega’s te spreken?
‘We proberen elkaar vaak te zien, het hele team zit sowieso elke zes weken bij elkaar. Ook organiseert de afdeling Woonservice eens in de zoveel tijd een bedrijfsfeest. Zo leer je iedereen beter kennen. De sfeer bij Staedion is erg goed en alle collega’s zijn vriendelijk en sociaal. Mijn werk bij Staedion voelt als meer dan alleen een baan: we staan altijd voor elkaar klaar en willen dat iedereen zich bij ons thuis voelt. Niet alleen bewoners, ook collega’s.’
Hoe draag jij daar voor je gevoel aan bij?
‘De Stationsbuurt stond niet bekend als een goede buurt. De afgelopen twaalf jaar is het een levendige wijk geworden en daar hebben we echt bij geholpen. Zo hebben we een netwerk opgebouwd met bewoners, wijkagenten en andere mensen die wat willen bijdragen. Op die manier kunnen we problemen snel aanpakken. De wijk is daardoor enorm opgeknapt. Ik zorg er samen met mijn collega’s voor dat alles nu netjes, veilig en verzorgd blijft.’
Zou je Staedion aan je vrienden aanraden als werkgever?
‘Nou, sterker nog: ik ben hier zélf begonnen omdat een vriendin mij had getipt dat haar functie vrijkwam. Zij had binnen Staedion een nieuwe baan gevonden. Ik ben gestart bij de Klantenservice, maar ik had al snel door dat complexbeheerder veel beter bij mij past. Gelukkig kon ik doorstromen. En ook nu nog blijf ik mij ontwikkelen, door alle trainingen die ik binnen het bedrijf volg. Ik wil dit werk nog jaren blijven doen!’