Verhalen van collega's

'Mijn werk bij Staedion voelt als méér dan alleen een baan'

Complexbeheerder Chantal voor de woningen in Het Rode Dorp

Chantal - wijkbeheerder: ‘Mijn werk bij Staedion voelt als méér dan alleen een baan: we staan altijd voor elkaar klaar en willen dat iedereen zich bij ons thuis voelt.’

Je bent wijkbeheerder, wat houdt je werk in?

‘Wekelijks loop ik mijn ronde langs zo’n 60 portieken in de Stationsbuurt en 4 complexen in de Rivierenbuurt. Daarbij let ik vooral op de veiligheid. Ik controleer algemene ruimtes, portieken, bergingsgangen en binnenplaatsen. Daar check ik bijvoorbeeld of vluchtroutes vrij zijn en of de brandveiligheid in orde is. Technische gebreken, zoals een kapotte lamp of een toegangsdeur die slecht sluit, geef ik door aan de reparatiedienst. Op obstakels, zoals een verkeerd gestalde fiets, plak ik een sticker, of ik bel even aan. Maar ik ben ook de ‘ogen en oren’ van de wijk. Omdat ik op veel plekken kom, signaleer ik van alles. En ik werk nauw samen met partners zoals de wijkagent. Samen zorgen we voor een leefbare wijk.’

Heb je vooral een signalerende functie?

‘Niet alleen, want voor de bewoners ben ik een vertrouwd gezicht, ze kunnen mij altijd benaderen. Bijvoorbeeld als er burenoverlast is. Dan kijk ik hoe we kunnen helpen. We zien graag dat mensen eerst zelf met hun buren gaan praten. Die beseffen vaak niet dat ze overlast veroorzaken. Durven ze dat niet, dan gaan wij vanuit Staedion het gesprek aan. Ik ben ook een schakel voor andere afdelingen. Reageert een bewoner bijvoorbeeld niet als er een reparatie in de woning moet gebeuren, dan ga ik langs. Zo zorgen we samen dat alle huurders prettig kunnen wonen.’

Je werk draait dus vooral om mensen?

‘Jazeker. Het gaat om het woongenot van de bewoners. Ik doe dit werk nog steeds met veel plezier, want het is heel divers. Het sociale aspect is het leukste van mijn werk. Zo voer ik bijvoorbeeld welkomstgesprekken met nieuwe huurders. Dan vertel ik de leefregels en geef informatie over de wijk. De huurders waarderen dat, en bij mijn weten is Staedion de enige die dat doet. Die welkomstgesprekken zijn belangrijk, want dan ontdek ik of de huurder bijvoorbeeld zelf dingen in de gaten kan houden of juist wat steun nodig heeft.’

Hou je nog tijd over om collega’s te spreken?

‘We zitten maandelijks met het team Wijkbeheer bij elkaar en hebben onze eigen uitjes. En voor heel Staedion is er de gezellige zomerborrel en het kerstontbijt. Dan leer je ook mensen van andere afdelingen kennen, dat is erg leuk. Binnen mijn werk spreek ik sowieso dagelijks collega’s van andere afdelingen, zoals Reparatie en de Klantenservice. De sfeer bij Staedion is erg goed en alle collega’s zijn vriendelijk en sociaal. Mijn werk voelt als méér dan alleen een baan: we staan altijd voor elkaar klaar en willen dat iedereen zich bij ons thuis voelt. Bewoners én collega’s.’

Zou je Staedion aan je vrienden aanraden als werkgever?

‘Nou, sterker nog: ik ben hier zélf begonnen omdat een vriendin mij had getipt dat haar baan bij de Klantenservice vrijkwam, omdat zij naar een andere afdeling ging. Na 2 maanden leek de functie van wijkbeheerder beter bij mij te passen, en ik kon doorstromen. Staedion biedt veel mogelijkheden om je te blijven ontwikkelen, met cursussen en opleidingen. Ik wil dit werk nog jaren blijven doen, maar wie weet stroom ik ooit door naar een andere interessante functie. Ook daar biedt Staedion alle kansen voor.’

Ook werken bij Staedion? Bekijk onze openstaande vacatures!